FAQ
Lees hier de veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Aarzel dan niet om contact op te nemen.
Veel gestelde vragen.
Is dyslexie met een bril op te lossen?
Dyslexie werd vroeger woordblindheid genoemd. Het onvermogen om de klank van het woord visueel voor te stellen in gedachten. Hij/ zij weet niet hoe het woord eruit ziet. Waardoor er vaak fonetisch geschreven wordt.
Een bril van het Neurovisueelcentrum zorgt er voor dat de ogen beter gaan samen werken en fysieke klachten verdwijnen. Nu heeft een kind wel de tools om samen met de cognitieve training aan de inhaalrace te beginnen. Ik leer uw kind heel graag woorden juist visualiseren zodat het weet waar in het hoofd er gezocht moet worden naar de juiste schrijfwijze.
Mijn kind heeft vermoedelijk Dyslexie, Kan ik zonder dyslexieverklaring een afspraak maken?
Het is aan te raden niet te ‘wachten’ totdat de achterstand dermate groot is waardoor men spreekt over dyslexie. Wanneer uw kind tijdens het eerste leerjaar/ groep 3 hardnekkig de b en d blijft omdraaien én rond Pasen het lezen en schrijven nog niet voldoende heeft geautomatiseerd, dan is het verstandig om al een intake te plannen en jullie te laten begeleiden. Des te kleiner de achterstand op school, des te makkelijker het is om uw kind de juiste leerstijl aan te leren. Wacht niet tot uw kind ook emotioneel vastloopt om actie te ondernemen.
Worden er kosten vergoed door de zorgverzekeraar?
Via de zorgverzekering is er geen vergoeding. Maar vaak wel via de werkgever. Wanneer u betrokken bent bij een (arbeids)ongeval zal in veel gevallen de volledige kosten worden terugbetaald door de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij.
Waarom meet de opticien niet zoals het Neurovisueelcentrum?
Er is een expertiseverschil in de manier van oogmeten. De oogarts is dé specialist op gebied van oogziektes en operaties. Brilmetingen van opticiens en optometristen hebben als doel achterhalen óf het lukt, al dan niet met brilsterkte, om een bepaalde visuele test te doorlopen. Wanneer dit voldoende lukt, adviseert men over het algemeen niets te doen. Het NeuroVisueelcentrum onderzoekt voornamelijk hoeveel moeite het kost om tot zien te komen en hoe men dat doet.
Het NeuroVisueelcentrum observeert eveneens de relatie tussen de ogen en de lichaamshouding. Bv. wanneer iemand haarscherp ziet, maar tijdens snelle hoofddraaibewegingen flink moet bijstellen om weer scherp te zien, is dat een signaal dat wel aandacht vereist! Of bv. wanneer iemand tijdens het lezen de vinger onder de regel nodig heeft om niet een regel in hoogte over te slaan is dat ook een duidelijk kenmerk van een moeizame samenwerking tussen de ogen en goed te verhelpen.
Is dyslexie te genezen?
Dyslexie is geen ziekte, dus niet te ´genezen!´ Voorkomen en het probleem van automatiseren effectief aanpakken kan wel, mits u bepaalde overtuigingen loslaat en niet afwacht! Dyslexie is een diagnose, een conclusie dat de aangeboden lesstof op school niet ´intuïtief´ werd aangeleerd ondanks extra les of logopedie. Ons advies;
Wanneer je kan achterhalen HOE uw kind leert en niet focust op WAT men moet beheersen per semester kan de achterstand worden ingehaald. Ik leer uw kind heel graag de basisvaardigheden van de taal toepassen zodat automatiseren wel lukt!
Waarom schrijft mijn kind fonetisch?
Fonetisch schrijven is letterlijk de klanken van het aangeboden woord opschrijven. Bekende voorbeelden zijn trug, berigt, kiker etc. Dialecten spelen hierbij ook een rol. Iemand uit de regio stad Antwerpen zal het woord wandel als wandol kunnen schrijven. Klanken schrijven is een ultieme manier om aan te tonen dat de klankverwerking van woorden fantastisch is maar de koppeling naar de juiste letters ongeacht hoe het klinkt ontbreekt! De reden dat uw kind fonetisch schrijft komt voort uit het feit dat tijdens de taalontwikkeling dit ongeveer het eerste is wat hij/ zij heeft geleerd en nog steeds toepast. Kinderen leren aanvankelijk letterklanken aan elkaar rijgen. Dan gaan ze de letters hakken-en-plakken. In feite leert uw kind op school eerst fonetisch schrijven. Echter na enige tijd komen de moeilijkere klank onzuivere woorden erbij, dan is het de bedoeling dat uw kind het inzicht krijgt dat bepaalde klanken in bepaalde omstandigheden er totaal anders uit zien. Woordjes zoals bed zijn aanvankelijk verwarrend en de uitleg om het woord langer te maken om de -d- te horen, hoort een inzicht geven dat het woord anders staat geschreven dan het klinkt! Het is niet de bedoeling dat uw kind enkel de regel onthoudt. Kortom, automatiseert uw kind de spellingsregels of blijft het hardnekkig de regel en strategie met alle uitzonderingen toepassen? U begrijpt dat het voor uw kind niet te doen is om alle spellingsregels te onthouden. Door alle uitzonderingen en door de prestatiedruk (school) of juist als de noodzaak er niet is (liefdesbriefjes thuis) ontstaat fonetisch schrijven. Wij helpen u graag verder.
Wat is het verschil tussen logopedie en jullie methode?
Wanneer uw kind last heeft met praten en bijvoorbeeld letters moeilijk kan uitspreken is het noodzakelijk een logopedist te consulteren en aan de articulatie te werken. Wanneer er sprake is van taal- en/ of rekenachterstanden is de logopedist vaak de eerste stap die via school geadviseerd wordt. Op of buiten school zal de logopedist proberen de aansluiting met de lesmethode terug te vinden. Soms is het herhalen van de lesstof al voldoende uw kind weer terug op de rails te krijgen. Wanneer de achterstand ondanks hulp blijft oplopen zal de logopedist proberen met nog meer tools en handreikingen uw kind te helpen. Uiteindelijk wanneer uw kind niet voldoende automatiseert komt de focus te liggen op het zo goed mogelijk met de spellingsregels e.d. om gaan. In deze fase worden er ook binnen de klas compenserende maatregels aangeboden. Het aanleren van spellingsregels zonder inzicht in taal geeft enkel progressie voor korte duur. De cognitieve training van het Neurovisueelcentrum zorgt ervoor dat u en uw kind begrijpen HOE hij/zij moet leren. Ik leer u als ouder de methode aan die u samen met uw kind gaat toepassen op het huiswerk. Dus geen extra huiswerk! Uw kind hoeft dus niet krampachtig de spellingsregels vanbuiten te leren. Een spellingsregel wordt dan ineens een reminder naar hoe het woord eruit zag. Hierdoor gaat het schrijven en lezen veel beter! Deze methode is heel goed preventief toe te passen terwijl de logopedist pas in beeld komt wanneer er reeds een achterstand aanwezig is!
Is mijn kind een beelddenker?
Bij de start van de taalontwikkeling leer je beelden/ voorwerpen koppelen aan een klank en betekenis. Rond groep 2-3 / 3e kleuterklas – 1e leerjaar gaat het beelddenken plaats maakt voor het automatiseren van woorden. Op school leert een kind de koppeling tussen beeld en klank te verfijnen. Een aangeboden woord krijgt naast een betekenis ook een letterbeeld.
In de praktijk zie ik vaak dat wanneer een kind deze transfer niet maakt van beelden naar woorden het schrijven fonetisch verloopt en het beelddenken sterker gaat ontwikkelen. Vaak zijn dit de gevoelige, creatieve kinderen die zich alles in geuren en keuren kunnen voorstellen, behalve cijfers en letters.
Hoeveel kost jullie begeleiding?
Wanneer u als ouder interesse heeft is het advies om samen met uw kind eerst op intakegesprek te komen. Het intakegesprek kost € 80,00 en duurt gemiddeld een uur. Afhankelijk van de hulpvraag (preventieve aanpak of achterstand inhalen) zijn er een aantal vervolgconsulten nodig. Maximaal zijn er 5 consulten nodig in een tijdsbestek van 3 maanden. Een consult duurt ongeveer een half uur tot driekwartier en kost € 50,00. Wanneer de samenwerking tussen de ogen dusdanig veel problemen geeft, kunnen we een bril maken die deze focusproblemen oplost. De prijs voor een bril is afhankelijk van keuze montuur en type glas. Ook kunt u bij mij terecht voor de jaarlijkse controle. Deze controle kost € 65,00. De prijzen zijn marktconform. Neem contact op voor meer informatie! Wij helpen u graag verder. Ik help u graag verder.